kaki stalk :)

Sunday, November 27, 2011

Ibrah Ayat Seribu Dinnar :)


'sesiapa yang bertaqwa pada Allah nescaya akan diberikannya kelapangan jalan keluar baginya, dan Dia memberikan rezeki daripada arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barang siapa yang bertawakal kepada Allah,nescaya Allah akan mencukupkan segala keperluannya. Sesungguhnya, Allah telah mengadakan ketentuan bagi sesuatu perkara'

satu kisah menarik yang ingin dikongsi :

kisah para sahabat pada zaman Imam Hassan Al-Basri. Seorang lelaki  mempunyai seorang anak yang sakit dan seorang isteri penenang hati. Kehidupanya susah dan kadar cukup makan sahaja. Lelaki itu berkelana hatinya, kerana dilema dalam memilih untuk pergi menuntut ilmu atau menjaga anak yang sakit. Duit yang sedia ada hanya cukup untuk mengubati sakit anaknya.

akan tetapi hatinya, tekad memilih untuk pergi menuntut ilmu di jalan Allah dan meninggalkan isteri dan anaknya yang sakit di rumah. Pahat di hatinya seteguh mungkin tawakal pada Allah.

Sepanjang peninggalannya menuntut ilmu, pada suatu hari rumah yang didiami oleh keluarganya telah didatangi dengan sekumpulan doktor dan telah merawat anak itu sehingga sembuh. Bila ditanya oleh isteri kepada doktor tersebut, katanya, suami kamu yang telah mengupah saya supaya merawat anak kamu.Isterinya mengucap syukur , alhamdulilah!

Sekembalinya,si suami daripada menuntut ilmu, dia hairan melihat anaknya telah sihat dan dia bertanyakan kepada isteri mengenai keadaan anaknya. Isterinya menyatakan, 'terima kasih abang, sebab telah mengupah doktor merawat anak kita meskipun abang pergi jauh menuntut ilmu'

suaminya merasakan amat pelik dan hairan kerana dia tidak pernah mengupah doktor untuk merawat anaknya.Rupa-rupanya , doktor itu telah tersilap rumah dan sepatutnya merawat anak kepada jirannya.

Faham cerita ini? Bila kita decice untuk bertaqwa dan bertawakal pada Allah, nescaya Dia permudahkan perjalanan hidup kita dan memberikan rezeki daripada arah yang tidak disangka-sangka ^_^ Epiknya, hidup ini niat tersangatlah penting dan biarlah bersandar kerana Allah Taala. InshAllah segalanya dipermudahkan:) 

Teringat kata-kata salah seorang pensyarah merangkap peguam, Mr GK, "lembu kalau tak nak hilang perlu diikat dengan kuat pada tiangnya, tetapi sembahyang pun perlu 'kuat' juga "

1 comment:

Hana Qarirah said...

Assalmu'alaikum..

Nak promote blog..hee~~

Jazakillah :)