kaki stalk :)

Saturday, April 24, 2010

Nota cinta

“ farisya, kalau suatu hari nanti , saya request awk kapel dengan saya nak,” tnya adam




“kapel, means love each other lah kn??? Tnya farisya dgn nada pura2 tak tahu.


“ ala, u ni buat tanya2 lah plak. Amboi, kalau bab belajar terror je kan, takkanlah bab cintan cintun ini, tak ley catch up kut “


“euww…gelilah adam! Lu pe hal beb! Tak pernah2 pun cakap guna u & i dengan gua.”


“farisya! Tak pernah pun u guna bahasa kasar dengan I selama kita berkawan for almost years kan?


“ yup. I never did it. But u make me used it. u’r the reason. u betray our friendship. Untuk saya, kawan tetap kawan. Takkan bleh lebih dari itu. Sebab kawan tetap akan ada dimana jua kita berada. Friend is the place where I can share everything together. Not the couple. Sory, farisya tetap dengan keputusan sya, kalau adam nak kita stay together as couple takkan ada istilah kawan lagi antara kita.


“tapi kenapa sya?kenapa???” Tanya adam dengan penuh harapan.


“ cinta Sya pada Allah belum kukuh. Cinta Sya pada Rasullah s.a.w. belum lagi tegar. Cinta sya pada umi dan abah belum lagi tersemat dengan kuatnya. Siapalah sya untuk mendambakan kasih seorang lelaki yang belum tentu lagi akan menjadi suami Sya pada masa akan datang. Sya tak layak mendambakan cinta seorang lelaki kerana Sya adalah hamba yang banyak menzalimi diri sendiri. Sya bukanlah hamba yang melampiaskan cinta pada Nya dengan sujud dan tangisan kepada Nya di malam hari. Adam, layakkah Sya untuk mendambakan kasih seorang lelaki sedangkan kasih dan cinta pada Kekasih teragung belum lagi tersemat kukuh . layakkah Sya?


“ Tapi , Sya. Kalau cmtu Sya, sampai bila Sya nak jadi single? Kita dah berkawan hampir 10 tahun sejak dari kecil lagi.Adam akan tunggu Sya sampai hati Sya terbuka untuk Adam.


“adam, jodoh itu ketentuan Illahi. Kita merancang tetapi Dia yang maha Berkuasa menentukan segalanya.Siapalah kita untuk melawan kuasa takdir , qada dan qadarnya. Larilah hingga hujung dunia, berenanglah hingga ke dasar lautan, terbanglah hingga langit ke tujuh, kalau sudah jodoh pasti bersatu jua . Adam, cita-cita Sya masih lagi jauh ke hadapan. Kita hidup harus terus melangkah ke hadapan bukan mengundur ke belakang. Sya hanya akan mencari cinta seorang suami bila jasa umi dan abah Sya telah Sya balas. Kalau dah sampai masanya, untuk mencari teman sehidup dan teman untuk bergelak ketawa, Sya akan cari juga. Terpulanglah pada Adam untuk menunggu Sya atau untuk mencari bunga yang lain. Sya reda dengan ketentuan illahi.


“Sya tak suka ke tengok orang lain bersama-sama pimpin tangan dengan couple masing2. Happy je kan?? Adam kadang-kadang jeles sangat melihat couple bergelak ketawa dan berkasihan macam itu.”


“ hati mana tidak pernah terdetik untuk berkasihan dengan pasangan seperti itu, gelak ketawa bersama. Study sama2. Tapi Sya selalu doa di setiap akhir solat, Ya Allah lindungilah ku dari kemungkaran dan kemaksitan. Jauhkan ku dari fitnah dunia.Sya tak kisah orang anggap Sya seperti perempuan yang tak ‘laku’ asalkan Sya dipandang mulia di sisi Allah. inshAllah. Sya bermohon supaya Allah jauhkan Sya dari perasaan untuk bercouple sebab Sya nak jaga hati Sya. Sya nak kasih sayang ini hanyalah untuk suami Sya seorang saja. Sya nak rindu Sya hanya pada untuk suami Sya sahaja, supaya suami Sya tahu , yang Sya sayang dia kerana Allah. Suami Sya adalah orang yang halal untuk Sya cintai, rindui, kasihi malahan hubungan kami , hubungan yang halal. Kalau Sya pegang tangan suami Sya, Sya dapat pahala, tapi kalau Sya pegang tangan couple or bf Sya, Sya dapat dosa. Cmne ek, kalau tiba-tiba Sya pegang tangan bf Sya, dan nyawa Sya ditarik oleh malaikat maut pada detik itu juga? Nauzubillah, Sya takut nak hadapi siksa kubur, siksa api neraka.


“ adam kagum dengan sya. Siapalah Adam untuk menjadi raja di hati Sya sedangkan di hati Adam , syaitan menjadi raja dan menakluk hati Adam. Sepatutnya Adam yang bimbing Sya, tapi, kita terbalik pula,” kata Adam.


“ Adam, manusia diciptakan tidak sempurna.Walau kita tak sempurna, tetapi kita boleh berubah kan? Manusia yang terbaik adalah manusia yang senantiasa merubah dirinya. Lumrah manusia untuk mempunyai nafsu dan fitrahnya mendambakan seorang hawa disisinya. Pesan Sya, andai suatu hari nanti, Adam telah pun berjumpa dengan permaisuri yang bakal berkongsi suka dan suka, Adam didiklah dia betul. Perempuan ini, seperti tulang rusuk yang sangat bengkok. Kalau kita berkasar, tulang rusuk itu akan patah. Kalau kita berlembut, ia akan tetap bengkok. Maka, Adam fikirkanlah. Lelaki diciptakan untuk memimpin, bukan untuk dipimpin.


“ Sha, Adam akui, Adam banyak kelemahan. Tetapi, kalau suatu hari nanti, Adam masih lagi berperasaan sama sperti sekarang, sudikah Sya menerima Adam dalam hidup Sya?




“di mana bumi dipijak, disitulah langit dijunjung. Kita orang melayu, maka buatlah cara melayu. Adam , pergilah rumah Sya dan tanyalah umi dan Abah Sya. Keputusan mereka adalah keputusan Sya. Sya nak jadi anak yang patuh pada umi dan abah. Tanpa mereka, siapalah Sya.”


“baiklah, jika itu kata mu, Sha. Maafkan Adam atas segala kata-kata Adam. Adam janji, Adam takkan khianati persahabatan kita. Ana uhibuki fillah.


*************************************
Dalam sujud, adam memohon petunjuk illahi.


Ya Allah Yang Maha Pemurah lgi Maha Pengasihani,
Hnya pada –Mu Ku memohon dan mengadu
Tunjukkanlah diriku ke arah jalan kebenaran
Janganlah dipalingkan hati ini setelah diberi petunjuk oleh Mu.
Ya Allah, hamba Mu ini insan yang lemah
Tegarkan lah hati ini pada jalan Mu
Moga cinta , kasih dan rindu hanyalah pada Mu
Ya Allah
Andai sudah sampai masanya nanti
Untuk ku berkongsi kasih dengan seorang hawa
Pertemukanlah diriku dengan seorang hawa yang solehah, sekufu dan dapat membimbing anak2 ku
Smoga perkahwianan kami memperoleh
Mawaddah, rahmah, sakinah dan keberkatan daripada Mu.
Ameen ya rabbalamin.


***************************************
Dalam sujud, Farisya memohon
Ya Allah,
Hanya pada Mu ku memohon dan meminta pertolongan
Tegarkanlah hati ini pada jalan cinta-Mu
Andai diriku diuji dengan sesuatu yang ku cuba pertahankan selama ini,
Kau berikanlah kekuatan untuk hambaMu ini untuk terus berusha mempertahankannya.
Ya Allah,
Andai suatu masa nanti telah tiba masanya untuk ku berkongsi hati ini dengan seorang adam
Smoga dirinya adalah pembimbingku ke arah jalan Mu.
Cintanya kepada Mu lebih tinggi daripada cintanya pada hamba Mu ini
Semoga hubungan itu memperoleh mwadaah, rahmah dan sakinah serta keberkatan daripada Mu.
Ammen ya rabbalamin.


meraih cinta illahi. mendamba kasih illahi^^

4 comments:

Cerah Jeff said...

Nice one!

Anonymous said...

bagusnye karangan n penulisan cerita nie... boleh dijadikan matlamat diri.. thanks a lot...

Qaseh Adriana :) said...

thank :D

asuramaru™ said...

nice one sis....
really have a deep meaning....
anyway kalau nak pinjam tuk publish dalam blog saya bleh x???
credit will be give to you....