kaki stalk :)

Tuesday, December 15, 2009

sambal belacan kehidupan..

Rojak 1

"ak tak ske r tgk de, dah r gedik gile, siap plus gatal nak goda bf ak. sengalnye orang" .

"uit, ko senang2 je kan nak cakap2 n kata2 orang tu gedik kan, ko sedar ko pun apa kurangnya"

manusia ni, kalau bab2 mengumpat, mengata orang mmg no 1, tapi tak seme gitu okey!!!kadang2 kita tk sedar , bila kita duk ngumpat, duk mengata orang, sebenarnya ia cerminan siapa diri kita. maknanya ko pun lebih kurang sama je dengan orang yg ko umpat okey ! dan jangan nk salah kan org len klu suatu hari nanti orang mengata dan mengumpat ko.


p/s: mengumpat itu mcam kita makan daging saudara kita sendiri; check surah al-humazah ye !!!
____________________________________________________________________

Rojak 2

"uit, bodoh r ko ni, trafic light kan ngah merah tu.tak nampak ke? tak psal2 ak kena byar sman k"

" oi, bodoh ko jugak yg nk cpat td, salahkan ak pula ye??


manusia mmg suka sebut perkataan bodoh, mcm dah jdi zikir harian pun ada. agak2nya org yg sebut 'bodoh' tu tak sedar, dia tu tersangatlah bodoh sbb kat dunia ni, ada 2 situasi kebodohan manusia. 1- manusia makin hari , akan belajar benda baru, jadi dia akan jadi makin pandai dan makin bijak kn? bukannya bodoh?? 2- manusia makin hari juga belajar benda baru, dan makin bnyk mengetahui apa yang tidak diketahui dan menyedari kebodohannya.


p/s: sila jangan nk sebut or label org bodoh ok macam korang bt ulam yang korang makan hari2 sbb korang ttp takkan dipandang cantik . paham ye anak2???
_____________________________________________________________________bakal bakal bersambung !!!
cerita ini bukan sekadar cerita tetapi ia mengandungi 1001 makna.kenapa budu? kenapa sambal belacan? kenapa rojak?sebabnya benda2 ni korang makan tiap2 ari, tetapi korang tak pandai nk menikmati rasa dan nikmat sambal belacan , budu dan rojak.sama macam dengan kehidupan.sila ambil ikitibar ye pak cik , mak cik, datuk kebaya, nenek kebaya, awek muda, dan sbg.

2 comments:

GhOsToNe said...

mengumpt besh...

tp dosa brtimbum nnti...

Anonymous said...

aku sayang ko nas
wat ever u do
wat ever u say
ko kawan bek aku
even aku bz slaluuu
nama ko sentiasa terukir
dalam hati aku
~ikhlas,sarah