kaki stalk :)

Friday, July 15, 2011

Nota Kasih : Belajar Menghargai ♥


Pak Cik Razlan sibuk menghidangkan sepinggan nasi lemak kepada si teruna. Pak Cik Razlan, membuka gerai di jalanan berdekatan dengan bandar metropolitan saban pagi. Namun pagi itu, seusai subuh ketika sampai di gerai tersebut, terlihat kelibat seorang anak teruna terbaring di atas kotak tidur di hadapan gerainya. Anak teruna itulah Zainal

"Nak,jemput makan nasi lemak. Ini saja yang pak cik mampu," bicara Pak Cik Razlan

"Terima kasih Pak Cik Razlan. Saya baru jumpa Pak Cik tak sampai pun sehari, tapi pak cik dah layan saya dengan baik sekali," luah Zainal sambil tangannya menyuapkan nasi lemak ke dalam mulutnya.

'sedapnya nasi lemak ni, pandai pak cik masak'.

'kamu ni, dari mana," tanya Pak Cik Razlan mula berbasa-basi.

"saya lari dari rumahlah Pak Cik Razlan. Umi rotan saya, sebab saya selalu balik rumah larut malam. Saya bosan duduk di rumah, itu sebab saya keluar, duduk lepak kedai mamat. Umi saya , suruh saya pergi belajar mengaji, tetapi saya malaslah , mengantuk' .

laju bait bait kata melucur dari mulut Zainal.

'saya jumpa Pak Cik Razlan, tak sampai pun 3 jam, pak cik dah bagi saya layanan yang baik. Umi saya, tak ada pun layan saya macam yang Pak Cik Razlan layan ini'

'owh macam tu ceritanya, Anak , Pak Cik nak tanya lagi soalan boleh ? " lembut soalan itu ditanya pada anak teruna itu.

'Pak Cik nak tanya apa-apa pun boleh, saya sukalah Pak Cik ini ."

'selama ini, siapa yang melahirkan kamu ?"

"mestilah Umi, takkanlah Abah saya kut Pak Cik. Abah dah lama meninggal masa saya umur 5 tahun "

"siapa yang sediakan makan minum dan pakaian kamu ?"

"umi "

siapa yang beri kamu belanja pergi ke sekolah dan bayar segala yuran kamu "

"umi "

siapa yang jaga kamu, masa kamu sakit dan di saat kamu memerlukan seseorang ?"

"umi"

"kamu baru jumpa Pak Cik,  tak sampai pun sehari tapi kamu dah cakap pak cik baik, sedangkan siapa yang lebih baik sebenarnya ?

"umi, " kini Zainal menjawab dengan linangan air mata.

"Baliklah Zainal, Umi kamu lagi baik daripada Pak Cik Banyak jasa dia pada kamu. Hargai dia, di saat masa dia masih hidup. Jangan sampai suatu hari nanti kamu akan menyesal sampai bila-bila. Hidup ini masa takkan boleh rewind balik. Hargai apa yang kamu ada hari ini, sayangi dia sebaik-baiknya. Ingat, kalau suatu hari nanti kamu ada anak, kamu nak anak kamu buat macam yang kamu buat pada umi kamu ?

"Tak nak , tak nak, " sambil itu secara tiba-tiba Zainal memeluk erat Pak Cik Razlan.

Moral of the story : Hargai apa yang ada depan kita hari ini supaya tidak menyesal di kemudian hari. Hargai kasih sayang umi abah kita. Doakan mereka. Kalau dihitung jasa mereka, sampai bila-bila pun belum tentu terbalas .Jangan bila tiada dicari, bila ada tidak dihargai.


Berdoalah ! :) 


nota budak kecik : Alhamdulilah, excited happy, all the feelings that I can't described . Officially next sem, akan ada BF, abang dapat masuk UKM . Betullah kata, Allah ambil satu nikmat daripada kita, tetapi Dia bagi satu yang lebih baik :) Yup, tears in the rain last night teringat kat aina, hazrin, ika dan bai. Cakap kat asam gelugor, next sem, aku jadi lonely ranger, nasib bek tak jadi power ranger .Alhamdulilah, Allah ganti kesedihan itu dengan satu perkara yang amat mengharukan.

1 comment:

feyza said...

emak adalah insan yang paling mulia~~

=)