kaki stalk :)

Tuesday, February 8, 2011

lagikan si kecil tahu akan hakikat itu.



Ashraf Omar memimpin anaknya yang berusia 5 tahun meninggalkan perkarangan kubur , setelah pengebumian arwah ayahnya. Di tatkala senja itu yang muram itu, anaknya cuba menyerikan suasana yang sepi itu.

anak: Papa mesti sedihkan atuk dah pergi tinggalkan papa. Papa, kalau Faris tanya papa , jawab ek. Janji tau.

Ashraf : ya, sayang, tanyalah.

anak : berapa lama kita akan berada dalam kubur ?

Ashraf : anakku, kita akan berada dalam kubur, sehinggalah hari kiamat akan datang. Kalau lambat lagi hari kiamat akan datang, maka lamalah kita akan menjadi penhuni kubur.

anak: kalau macam itu, maknanya, kalau kita baik dan banyak amalnya, mesti kubur kita luas dan terang. Tapi kalau amal kita kurang, banyak buat dosa, maka kita akan diseksa sampailah hari kiamat akan datang. Takutnya Faris kalau kena seksa dengan ular yang besar, pukulan bertalu-talu daripada malaikat kalau Faris tak dapat nak jawab soalan mereka. Betul tak papa?

Ashraf : ya, sayangku.

Ashraf Omar terkedu dengan jawapan anaknya, lagikan si kecil tahu akan hakikat itu, anda yang dewasa malahan sudah berfikiran matang bagaimana?

tanya hati, tilik iman, cukupkah amal sebelum kita menjengah ke alam barzakh J


nota kaki: inpirasi coretan kali ini, dek teringat saya akan kata-kata buah hati , adek terchenta bila jatuh dan tersembam ke tanah, malahan berdarah mulut. kata-kata pertama yang keluar dari mulutnya , "eh mat, hidup lagi, ingatkan dah mati " . Dia sikecil yang berusia 4 tahun tahu akan hakikat kematian. Tidakkah terfikir anda?

short update: saya cuak dengan company law test, jumaat minggu ini. 3pm (^_^)

2 comments:

Lady Hasnor said...

gud luck tuk test company! :)

fareast said...

nasihat yang bernas dan bermakna, ringkas dan penuh makna.