kaki stalk :)

Wednesday, December 1, 2010

Otak Bercambah


Pernah membaca ayat-ayat cinta, ketika cinta bertasbih 1 & ketika ketika cinta bertasbih 2?

if yes, kindly please do read this novel -> BUMI CINTA.

seriously, it's totally different from the previous novel. y? u'll know only when u read it by yourself. believe me. feel the experience.

Pernah membayangkan kehidupan yang bakal dihadapi Ayyas, graduan dari Universiti Madinah membuat kajian di Moscow, untuk master dan hidup di sebuah negara yang feel free to have sex dan negara paling top dalam pornografi. Iman teruji apabila hidup sebumbungkan dengan Yalena , gadis yang percaya tidak wujudnya tuhan malahan pelacur kelas atasan, serta Linor , seorang yahudi, ejen perisik Zionis dan sangat pesimis dengan islam. Linor merancang melakukan pengeboman di salah sebuah hotel dan menjadikan Ayyas sebagai kambing hitam, malahan cuba untuk mewujudkan konflik antara islam dan israel. Godaan bertambah apabila pensyarah penyelidiknya jua, Profesor Anastasia, memberikan ciuman di khalayak ramai, ketika berdebat mengenai 'Perlukah Tuhan di Era moden'.  Cerita tak akan lengkap tanpa kisah romeo dan juliet. Ayyas yang mendambakan permaisuri yang bakal merajai hatinya suci, dan siapakah yang menjadi pilihan Ayyas. Adakah Linor, Yalena, Profesor Anastasia atau gadis yang dipinangnya di indonesia?

Otak bercambah dengan segala fakta-fakta yang betul dalam novel ini. Mengungkap sejarah Palestin dengan Perang Sabra dan Shatila 1982, Immanuel Kant ahli jurispruden yang menekankan konsep Jural Postulate, cerita mengenai tokoh -tokoh seperti Yvonne Ridley, wartawan yang akhir memeluk islam dan Dr Maurice Burke yang membuat kajian mengenai mumia firauan dan akhirnya memeluk islam  dsb.


'tika pagi, orang yang lalai akan berfikir apa yang harus dilakukan, tetapi orang yang berfikir, akan berfikir apa Allah akan lakukan kepada Nya.' (Ibnu Athaillah As Sakandry ) 


antara kata-kata menikam kalbu tak perlukan pedang untuk ditusuk dalam buku ni.


serius makin banyak yang dibaca makin yang tidak tahu. terasa makin kerdil.



p/s: hve to go! marble kek menunggu! :D

No comments: